Vähittäiskaupan toinen
Ennakointikamari keskusteli kaupan alan tulevaisuuden osaamistarpeista.
Juha Oksanen
Stockmannilta näkee lähiesimiestyössä haasteena olevan tasapainoilun
Y-sukupolven ja ikäjohtamisen, monikulttuurisuuden ja suomalaisuuden sekä
asiakastyytyväisyyden ja kustannusten välissä. Muodollisen aseman sijasta esimiehen
persoonallisuus korostuu.
Vähittäiskaupan
tulevaisuuden osaamistarpeista on tehty julkaisu Osaamista näkyvissä!
Kaupan perustyöntekijän
osaaminen koostuu
- työyhteisötaidoista (40 %)
- asiakaspalvelusta (40 %)
- kannattavuudesta (10 %) sekä
- jostain erikoisosaamisesta (10 %).
Työyhteisötaidot tarkoittavat yhteistyö ja tiimitaitoja, vuorovaikutusta sekä uuden
oppimista ja sopeutumista. Asiakaspalvelu on vuorovaikutusta,
myyntihenkisyyttä ja järjestelmiä sekä kykyä ajatella asiakas edellä.
Kannattavuudessa tunnistetaan oma rooli tuloksen tekijänä. Erikoistaidot
tarkoittavat erityiskaupan osaamista sekä omaa erottautumista työmarkkinoilla.
Esimiehen taidoista
puolet on
- vuorovaikutusta,
- sosiaalisia taitoja,
- coachingia,
- yhteistyötaitoja sekä
- erilaisuuden kohtaamista.
Talous ja asiakkuudet kattavat molemmat 20
prosenttia vaadittavista taidoista. Talous tarkoittaa bisneksen peruspilareiden
tuntemusta sekä kykyä ajatella toimintaa tunnuslukujen kautta. Asiakkuus
puolestaan on bisneksen ajattelemista asiakkaiden kautta, asiakkuuksien hallintaa
sekä asiakaspalveluosaamista. Muita taitoja ovat ongelmanratkaisukyky (5 %) ja
kyky toimia muutoksessa (5 %), joka tarkoittaa sekä kykyä oppia että muutoksen
sietokykyä ja ajanhallintaa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti