Käkäte-hankkeen seminaari, 6.9.2012, Helsinki
Käkäte-hankkeen seminaarissa torstaina 6.9.2012 Helsingissä oli koolla mittava joukko teknologia-alan yrityksiä, ikäihmisille palveluita tarjoavia järjestöjä ja muita toimijoita. Päivän teemaksi nousi ikääntyvien itsenäisen kotona selviytymisen tukeminen teknologian avulla.
Teknologiayrityksillä
oli tilaisuudessa mahdollisuus pitää viiden minuutin puheenvuoro oman
yrityksensä ratkaisuista. Esityksissä korostui ikääntyvän kotona selviytymisen
tukeminen valvonnan kautta erilaisin turva- ja videopuheluin, anturein tai
kulunvalvontajärjestelmin. Ainakin yhteen videopuhelusovellukseen oli liitetty
mukaan viihteellisiäkin elementtejä, muistipelejä ja muuta viriketoimintaa.
Esiteltiin myös ikäihmisille suunniteltuja huonekaluja, mm. kippiominaisuudella
varustettuja tuoleja ja sohvia.
Muista tuotteista poikkesi piristävästi Epooq-muistelupalvelu,
jossa kerätään ihmisten henkilökohtaisia elämäntarinoita aikajanalle, jossa on
mukana myös muistiavaimena erilaisia tärkeitä tapahtumia muistoja
herättelemässä. Ikääntyminen kun ei sentään ole pelkkää arjesta selviytymistä.
Päivän avauspuheenvuorossa ytt Sirpa Kärnä puhuikin ikääntyvien kulutustottumuksista
ja ikääntyvien ikäluokan kasvusta. Varhain eläköityvät ja pitkään
toimintakykyisinä pysyvät ikäihmiset haluavat entistä enemmän hemmottelua,
shoppailua ja lomailua.
Varmasti teknologialla on ikääntyville muutakin
annettavaa kuin turvata arkea omassa kotona. Teknologia mahdollistaa
monenlaisia virikkeitä, ja huvin varjolla saa samalla paljon hyötyjäkin:
pelaamalla voi ylläpitää muistia tai harjoittaa vaikka tasapainoa ja
koordinaatiota.
Käkäte-hankkeessa onkin käyttäjälähtöisen tarvekartoituksen perusteella
lähdetty etsimään nimenomaan teknologiaratkaisuja viriketoimintaan etsimme
teknologiaa –ilmoituksen avulla. Hanke pykii löytämään uusia hankintojen
tekemisen muotoja mm. järjestämällä teknologiaratkaisuja tarjoaville
yrityksille yhteisiä esittelytilaisuuksia teknologiaa etsivien toimijoiden
kanssa. Nämä tilaisuudet tosin herättivät seminaarissa monipuolista keskustelua
ja epäilyjä yritysten halusta avoimesti kertoa omista kilpailueduistaan
kilpailijoiden kuullen.
Keskustelu kävi vilkkaana myös siitä, mitä ovat ostajan ja
myyjän roolit, miten paljon ostajan tulee tietää siitä, mitä hän tarvitsee ja
siitä, mitä räätälöinti käytännössä tarkoittaa. Toisaalta pidettiin hyvänä
sitä, että teknologinen ratkaisu voidaan räätälöidä kunkin ostajan tarpeita
vastaaviksi. Toisaalta toivottiin, että toimitetut tuotteet toimisivat heti
kuten valmiin tuotteen kuuluu, ilman jatkuvia vikoja ja päivitystarpeita.
Loppukaneettina todettiin, että ostajan tulee osata vaatia enemmän, eikä tyytyä
puolivillaisiin toteutuksiin.
Käkäte-hankkeesta voi lukea lisää sivuilta:
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti